Ganzenbord van uw bedrijf

PDF Afdrukken

bedrijfsgansBedrijvenganzenbord lijkt veel op traditioneel ganzenbord. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen.

In onderstaande spelregels is het moederbedrijf van bordspelkado.nl, Tanavavy verwerkt. Hier wordt uiteraard uw bedrijfsnaam voor in de plaats gevuld.

Het spel in het kort

Het ... spel (hier kunt u een zelf bedachte naam voor het spel invullen; bijvoorbeeld "The Tanavavy Game, van eenmanszaak tot multinational") is het spel waarin het bedrijf Tanavavy centraal staat. Tijdens het spelen kruipen de deelnemers in de huid van de oprichter en directeur André Hooijer en volgen het reilen en zeilen van een bedrijf in oprichting tot aan de multinational die het nu is. De speler die daarbij het eerste het eindpunt bereikt, heeft gewonnen.

Het minimum aantal spelers is twee, het maximum aantal spelers is 8.

Doel van het spel

Als eerste directeur bij het eindpunt komen (de grote foto van het huidige bedrijfspand op het midden van het spelbord).

Inhoud van het spel

  • 1 speelbord
  • 8 pionnen
  • 1 dobbelsteen
  • spelregels

Voorbereiding

  1. Vouw het bord open en leg het met de speelkant naar boven.
  2. Elke speler kiest een pion
  3. De pionnen worden neergezet bij het startpunt.
  4. De dobbelsteen bepaalt wie er mag beginnen. Wie het hoogste aantal ogen gooit mag beginnen, gevolgd door de speler aan zijn of haar rechterkant, enzovoorts.

Het spel

Als je aan de beurt bent, gooi je met de dobbelsteen en verplaats je jouw pion het gegooide aantal ogen. Het vakje waarop de pion terecht komt, bepaalt wat je moet doen.

De kleuren van de vakjes hebben een betekenis:

  • De groene vakjes zijn neutraal
  • De rode vakjes bevatten een vraag
  • De blauwe vakjes bevatten een opdracht
  • De witte vakjes zijn bordspelvakjes (beurt wachten, aantal vakjes voor- of achteruit e.d.)

Belangrijk: lees de tekst in het vakje hardop voor. Soms luidt de opdracht dat je een x-aantal vakjes naar voren of achteren moet. Je komt dan op een nieuw vakje. Voer direct ook de opdracht van dit nieuwe vakje uit voordat een volgende speler aan de beurt is. Ga zo door totdat alle opdrachten zijn uitgevoerd. Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Er mogen meerdere pionnen tegelijkertijd op een vakje staan.

Einde van het spel

De eerste directeur die bij het eindpunt komt heeft gewonnen en krijgt een meerderheidsbelang in Tanavavy. Het spel gaat door totdat de laatste speler bij het eindpunt is gekomen.