Ganzenbord voor een jarige of jubilaris

PDF Afdrukken

feestgansGanzenbord voor een jarige of jubilaris lijkt veel op traditioneel ganzenbord. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen.

In de spelregels is een fictief persoon Piet opgevoerd.

Het spel in het kort

Het ... spel (hier kunt u een zelf bedachte naam voor het spel invullen) is het spel waarin Piet centraal staat. Tijdens het spelen doorlopen de deelnemers zijn leven en komen te weten wat Piet allemaal beleeft heeft en wat voor een persoon Piet is. De speler die het eerste bij het eindpunt is, heeft gewonnen.

Het minimum aantal spelers is twee, het maximum aantal spelers is 6.

Doel van het spel

Als eerste bij het eindpunt komen (de grote foto van Piet op het midden van het spelbord).

Inhoud van het spel

  • 1 speelbord
  • 6 pionnen
  • 1 dobbelsteen
  • spelregels

Voorbereiding

  1. Vouw het bord open en leg het met de speelkant naar boven.
  2. Elke speler kiest een pion
  3. De pionnen worden neergezet op de foto van de jonge Piet (linksonder op het spelbord). Dit is het startpunt.
  4. De dobbelsteen bepaalt wie er mag beginnen. Wie het hoogste aantal ogen gooit mag beginnen, gevolgd door de speler aan zijn of haar rechterkant, enzovoorts.

Het spel

Als je aan de beurt bent, gooi je met de dobbelsteen en verplaats je jouw pion het gegooide aantal ogen. Het vakje waarop de pion terecht komt, bepaalt wat je moet doen.

De kleuren van de vakjes hebben een betekenis:

  • De groene vakjes zijn neutraal
  • De rode vakjes bevatten een vraag
  • De blauwe vakjes bevatten een opdracht
  • De witte vakjes zijn bordspelvakjes (beurt wachten, aantal vakjes voor- of achteruit e.d.)

Belangrijk: lees de tekst in het vakje hardop voor. Soms luidt de opdracht dat je een x-aantal vakjes naar voren of achteren moet. Je komt dan op een nieuw vakje. Voer direct ook de opdracht van dit nieuwe vakje uit voordat een volgende speler aan de beurt is. Ga zo door totdat alle opdrachten zijn uitgevoerd. Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Er mogen meerdere pionnen tegelijkertijd op een vakje staan.

Einde van het spel

De eerste persoon die bij het eindpunt komt heeft gewonnen. Het spel gaat door totdat de laatste speler bij het eindpunt is gekomen.